Pracovisko Pod Lipami 105/6, Liptovský Hrádok – DSS a ŠZ Liptovský Hrádok je umiestnený v zrekonštruovanej jednopodlažnej budove s obývateľným podkrovím a výťahom. Je situovaný v krásnom prostredí chránenej, vyše dvestoročnej lipovej aleje, ktorej dominuje r. k. kostol a kaplnka so súsoším Piety. Je ideálnym miestom na relaxačné prechádzky. Obľúbeným miestom rozhovorov a posedení klientov je altánok. Zariadenie má celkovú kapacitu 37 klientov, ktorí sú umiestnení v 14 dvojlôžkových a v 3 trojlôžkových izbách. Súčasťou zariadenia sú dve spoločenské miestnosti, miestnosť pre záujmovú činnosť, kuchyňa s jedálňou, práčovňa, dve ambulancie. Súčasťou zariadenia sú dve spoločenské miestnosti, miestnosť pre záujmovú činnosť, relaxačno-terapeutická miestnosť, fyziatricko-rehabilitačná miestnosť, kuchyňa s jedálňou, práčovňa, dve ambulancie. Do zariadenia pravidelne chodí odborný a všeobecný lekár.
Každý zamestnanec Domova sociálnych služieb a špecializovaného zariadenia v Liptovskom Hrádku (ďalej len „DSS a ŠZ“) je povinný dodržiavať tento „Etický kódex zamestnanca DSS a ŠZ“, ktorý je súčasťou pracovného poriadku DSS a ŠZ, s účinnosťou od 1. januára 2015. Jeho nedodržanie je dôvodom ukončenia pracovného pomeru v DS a ŠZ. Etický kódex platí pre všetkých interných aj externých zamestnancov DSS a ŠZ ako i dobrovoľníkov, ktorí vykonávajú dobrovoľnícku prácu v DSS a ŠZ.
Od zamestnanca DSS a ŠZ sa očakáva, že:
1) Etický kódex upravuje profesionálnu etiku a zásady správania sa zamestnancov DSS a ŠZ do smernice v súlade s platnými právnymi predpismi a uznávanými hodnotami, dodržiavaním ktorých chráni záujmy ťažko zdravotne postihnutých osôb (ďalej len „klient“) a zamestnancov, určuje vzájomné vzťahy zamestnancov a vzťahy k vonkajšiemu prostrediu.
2) Etický kódex DSS a ŠZ sa vzťahuje na všetkých zamestnancov DSS a ŠZ, vrátane riadiacich zamestnancov.
3) Etický kódex osobitne upravuje aj profesionálnu etiku a zásady správania sa zamestnancov DSS a ŠZ, ktorí vykonávajú pomáhajúce profesie – sociálny pracovník, zdravotná sestra ergoterapeut a ďalšie.
4) Uznávané hodnoty DSS a ŠZ sú:
a) prospech a spokojnosť klientov v poskytovaní sociálnych služieb DSS a ŠZ,
b) individuálny prístup v poskytovaní sociálnych služieb klientom, rešpektovanie ich individuálnych potrieb, schopností, cieľov a zdravotného stavu,
c) rešpektovanie ľudských práv a právom chránených záujmov klientov, ostatných občanov a zamestnancov,
d) rozvíjanie schopností a cieľov klientov podľa individuálneho plánu,
e) spokojnosť zamestnancov,
f) dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov vzťahujúcich sa na činnosť DSS a ŠZ.
1) Profesionálna etika zamestnanca vychádza zo základných morálnych, etických a spoločenských princípov správania sa a je v súlade s im delegovanými právomocami a zodpovednosťami.
Etický kódex zamestnanca DSS a ŠZ:
a) má právo vyslovovať vlastný názor týkajúci sa výkonu pracovnej činnosti, zlepšenia riadenia, organizácie práce, štruktúry a vzťahov medzi zamestnancami a DSS a ŠZ,
b) má právo predkladať návrhy prispievajúce k akémukoľvek zlepšeniu činnosti DSS a ŠZ,
c) rešpektuje a chrániť ľudskú dôstojnosť a ľudské práva klientov, ostatných zamestnancov a verejnosti,
d) ctí si rozličnosti a rozdielnosti etnické a kultúrne, správa sa ku klientovi bez ohľadu na farbu pleti, rasu, pohlavie, pôvod, spoločenské postavenie.
e) zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone svojej práce a ktoré v záujme klienta a DSS a ŠZ nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení pracovného pomeru; to neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny orgán alebo ním poverený vedúci zamestnanec,
f) zdržiava sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov klienta, verejného a osobného záujmu,
g) nezneužíva informácie nadobudnuté v súvislosti a pri vykonávaní zamestnania vo vlastný prospech alebo v prospech blízkych osôb alebo iných fyzických osôb alebo právnických osôb; táto povinnosť platí aj po skončení pracovného pomeru,
h) neznevažuje DSS a ŠZ svojim správaním a rétorikou, jej organizačnú štruktúru a procesy,
i) nerozširuje nepravdivé informácie, nepoškodzuje klienta, meno DSS a ŠZ a nevyužíva na to ani tretie osoby,
j) uvedomuje si prípadný stret záujmov a nezneužíva tieseň alebo nevýhodné postavenie klienta vo svoj, či prospech iných osôb,
k) vyvaruje sa prípadov, kde by mohol byť osobne alebo finančne zainteresovaný v súkromných záležitostiach klienta, ktoré by mohli mať charakter stretu záujmov napríklad prijatie hodnotného daru alebo úplatku.
l) rešpektuje kultúru organizácie,
m) poukazuje na porušovanie etického kódexu.
2) Zamestnanec vo vzťahu k ostatným zamestnancom:
a) dodržiava zásady spoločenskej etiky bez prejavu nadradenosti,
b) zachováva dôvernosť údajov o výške vlastných príjmov a príjmov ostatných zamestnancov,
c) udržiava a posilňuje pracovné ciele a ciele DSS a ŠZ ako organizácie,
d) rešpektuje súkromie ostatných zamestnancov na pracovisku, aj v osobnom živote,
e) zaujíma korektný, ale nekompromisný postoj voči nedostatkom v práci ostatných zamestnancov,
f) netoleruje predsudky voči iným zamestnancom; toleruje rozdielnosti etnické, kultúrne, farbu pleti, rasu, pohlavie, pôvod, spoločenské a pracovné postavenie,
g) poskytuje pomoc pracovne mladším zamestnancom,
h) predchádza konfliktom na pracovisku, resp. včas poukáže na konflikt, ktorý by mohol prerásť do mobbingu, resp. bossingu.
3) Vedúci zamestnanec vo vzťahu k podriadeným
a) bezodkladne a konštruktívne rieši vzniknuté konflikty uplatňovaním dialógu za účasti všetkých zainteresovaných zamestnancov,
b) je vzorom pre ostatných zamestnancov v správaní, konaní a prístupe k pracovných povinnostiam,
c) upevňuje dobré vzťahy medzi zamestnancami a podporuje komunikáciu a spoluprácu so zamestnancami iných úsekov,
d) v prípade nespokojnosti s plnením pracovných úloh, hodnotí zamestnanca individuálne, v prípade pozitívne plnených pracovných úloh, chváli zamestnanca verejne,
e) motivuje výkon zamestnancov,
f) je otvorený voči pripomienkam zamestnancov,
g) preukázateľne oboznámi zamestnancov s hodnotami a požiadavkami v tomto etickom
4) Zamestnanec svojim správaním, vystupovaním a plnením svojich úloh buduje pozitívny
obraz DSS a ŠZ.
Profesionálna etika v sociálnej práci, etický kódex sociálneho pracovníka
1) Profesionálna etika sociálnej práci v DSS a ŠZ predstavuje súbor noriem, požiadaviek a pravidiel správania na sociálneho pracovníka. Etika sociálnej práce v DSS a ŠZ je v konaní sociálneho pracovníka zameraná na:
a) prevenciu sociálnej rovnováhy – individuálne potreby prijímateľa klienta a jeho prirodzenej sociálnej siete, princípy subsidiarity, dodržiavanie základných ľudských práv a slobôd, zachovávanie ľudskej dôstojnosti, aktivizovanie a posilňovanie sebestačnosti, zabraňovanie sociálneho vylučovania, podporovanie a začlenenia klienta do spoločnosti,
b) eliminovania alebo zmierňovanie príčin a dôsledkov vzniknutej soc. nerovnováhy medzi klientom, skupinou a spoločnosťou navzájom.
2) Základné etické problémy, s ktorými sa soc. pracovník stretáva a musí o nich rozhodovať:
a) kedy zasahovať do života klienta, rodiny, sociálnej siete,
b) koľko pomoci a starostlivosti poskytnúť, aby klienta viedli k zmene a k zodpovednému jednaniu,
c) kedy zmeniť sociálnu terapiu, prestať so sociálnou terapiou a poskytovaním sociálnej služby.
3) Základné princípy etiky sociálnej práce vychádzajú z princípov vzťahu človek - človek, človek - skupina, človek - spoločnosť deklarovaných vo Všeobecnej deklarácií ľudských práv, ktorými sú: úcta životu ako k takému, autonómnosť, diskrétnosť, slušnosť, zdvorilosť, takt, ohľaduplnosť, zodpovednosť, solidarita, konanie dobra.
4) Etický kódex sociálneho pracovníka DSS a ŠZ predstavuje štandard sociálnej práce, ktorý rešpektuje práva klienta, obsahuje všeobecné ustanovenia etického správania sa ku každému klientovi bez rozdielu.
Obsah etického kódexu sociálneho pracovníka DSS a ŠZ:
5) Sociálny pracovník je povinný vytvárať si vlastný úsudok a rozhodovať sa na základe vlastnej pozornej analýzy etických aspektov, individuálne podľa každého klienta. Sociálny pracovník musí byť pripravený uviesť dôvody svojho rozhodnutia.
1) Za kľúčové hodnoty ošetrovateľstva v DSS a ŠZ možno považovať:
2) V zmysle Slovenského etického kódexu zdravotníckeho personálu sa za hodnoty a princípy v práci zdravotníckeho personálu DSS a ŠZ v ošetrovateľstve považuje: rešpekt, dôvera, úcta k ľudskému životu, ľudskosť, nezávislosť, zodpovednosť, spoľahlivosť, svedomitosť.
3) Zdravotnícky pracovník DSS a ŠZ je povinný vytvárať si vlastný úsudok a rozhodovať sa na základe vlastnej pozornej analýzy etických aspektov, individuálne podľa každého klienta. Zdravotnícky pracovník musí byť pripravený uviesť dôvody svojho rozhodnutia.
Obsah etického kódexu zdravotníckeho pracovníka:
1) Každý zamestnanec DSS a ŠZ bude oboznámený s týmto etickým kódexom a je povinný dodržiavať jeho ustanovenia.
2) Podnet na porušenie etického kódexu môže dať každá z dotknutých strán, t.j. zamestnanec, klient, zákonný zástupca (opatrovateľ), ďalšia osoba ústne lebo v písomnej forme, resp. v elektronickej forme riaditeľovi DSS a ŠZ.
3) DSS a ŠZ týmto vyhlasuje, že proti zamestnancovi, ktorý podá podnet na porušenie etického kódexu nebudú namierené žiadne sankcie a nebude nijakým spôsobom znevýhodňovaný.
4) Porušenie etického kódexu nebude DSS a ŠZ tolerovať a bude dôsledne postihované, podľa závažnosti porušenia môže mať za následok aj vyvodenie disciplinárnych a pracovnoprávnych opatrení v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
5) Za účelom riešenia podnetov na porušenie etického kódexu DSS a ŠZ bude zriadená riaditeľom DSS a ŠZ etická komisia, ako jeho poradný orgán.
6) Etickým kódexom DSS a ŠZ nie sú dotknuté ustanovenia Pracovného poriadku vydaného s účinnosťou od 01.02. 2015.
Táto smernica nadobúda účinnosť dňom vydania.
Mgr. Ján Kuzár
riaditeľ DSS a ŠZ na
základe poverenia
Po | Ut | St | Št | Pia | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 |
Meniny má Andrej, Ondrej, Andreas
Ak nedodrží prvý novembrový sneh, nedodrží žiaden cez celú zimu.
Sneh čo na Ondreja spadol, dlho leží, on len na Gregora /12.3/ do potoka beží.
Slnko vychádza:7:12
Slnko zapadá:15:47